تلاوت سوره های شرح و تین – استاد عبدالباسط
تلاوت سوره های شرح و تین – عبدالباسط محمد عبدالصمد دانلود
سوره های شرح و تین با صدای دلنشین و ماندگار قاری قرآن عبد الباسط محمد عبدالصمد به مدت 4:21 به همراه متن و ترجمه
سوره شرح :
أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿١﴾ وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ ﴿٢﴾ الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ ﴿٣﴾ وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ ﴿٤﴾ فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿٥﴾ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿٦﴾ فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ ﴿٧﴾ وَإِلَىٰ رَبِّكَ فَارْغَب ﴿٨﴾
ترجمه سوره شرح :
آيا براى تو سينهات را نگشادهايم؟ (۱) و بار گرانت را از [دوش] تو برنداشتيم؟ (۲) [بارى] كه [گويى] پشت تو را شكست. (۳) و نامت را براى تو بلند گردانيديم. (۴)
پس [بدان كه] با دشوارى، آسانى است. (۵) آرى، با دشوارى، آسانى است. (۶) پس چون فراغت يافتى، به طاعت دركوش؛ (۷) و با اشتياق، به سوى پروردگارت روى آور. (۸)
سوره تین :
وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ ﴿١﴾ وَطُورِ سِينِينَ ﴿٢﴾ وَهَـٰذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ﴿٣﴾ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿٤﴾ ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ﴿٥﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿٦﴾ فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ﴿٧﴾ أَلَيْسَ اللَّـهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ ﴿٨﴾
ترجمه سوره تین :
سوگند به [كوه] تين و زيتون، (۱) و طور سينا، (۲) و اين شهر امن [و امان]، (۳) [كه] براستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم. (۴) سپس او را به پستترين [مراتب] پستى بازگردانيديم؛ (۵)
مگر كسانى را كه گرويده و كارهاى شايسته كردهاند، كه پاداشى بىمنّت خواهند داشت. (۶) پس چه چيز، تو را بعد [از اين] به تكذيب جزا وامىدارد؟ (۷) آيا خدا نيكوترين داوران نيست؟ (۸)
تفسیر :
در تفسیر البرهان روایاتی ذیل این سوره نقل شده است که در برخی از آنها آمده است مراد از « و التین و الزیتون » امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) هستند. در برخی دیگر نیز مراد از «دین» در آیه هفتم، ولایت امیرالمؤمنین معرفی شده یا گفته شده منظور از « إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ » در آیه ششم، آن حضرت و شیعیان اویند. همچنین نقل شده است مراد از « بلد امین » پیامبر(صلی الله علیه و اله) است.[بحرانی، البرهان، ۱۴۱۶ق، ج۵، ص۶۹۲-۶۹۴.]
خلقت انسان به شایسته ترین شکل :
در تفسیرِ آیه چهارم آمده است خداوند چهار قَسَم یاد کرد تا بگوید انسان را از هر نظر شایسته و موزون آفریده است. از این آیه و آیه بعد این مطلب به دست میآید که آدمی استعداد این را دارد که به بالاترین مرتبه دست پیدا کند.[طباطبایی، المیزان، ۱۹۷۴م، ج۲۰، ص۳۱۹.]