نشانه های حتمی ظهور امام زمان / قیام سید یمانی / ق 1
نشانه های حتمی ظهور امام زمان عجل الله تعلی فرجه الشریف / قیام سید یمانی
در نشانه های ظهور، ویژگی های پیچیده ای درباره شخصیت رهبر قیام یمانی بیان شده و روایات، در خصوص نام او گوناگون است. در یک سخن، نام او مردّد بین حسن یا حسین آمده [بحارالانوار، ج 52، ص 162.] و در دیگری سعید نامیده شده و او را « نصر » نیز خوانده اند.[کنز العمّال، ص 11، ح 31442 به نقل از ابن عساکر] درباره دلیل نامیدن وی به نصر، از رسول اکرم (صل الله علیه وآله) نقل شده که زیرا خداوند را یاری می رساند.
اشاره:
روایات اهل بیت(علیه السلام) از پرچم یمانی، به عنوان پرچم جهاد مسلّحانه با دشمنان قیام کننده آل محمد(صل الله علیه وآله)، مهدی موعود(علیه السلام) نام برده اند. رسول اعظم (صل الله علیه وآله) در حالی که یمنیان را می ستود چنین فرمود: «[ایشان] قومی رقیق القلب و با ایمان راسخ اند که «یاری کننده» از آنان است؛ [او] با همراهی هفتاد هزار نفر قیام می کند و جانشین من و جانشین وصی ام را یاری می کند».
اهمیت و جایگاه قیام یمانی
در روایاتی از امامان معصوم ما، به وقوع نهضتی اسلامی در آخرالزّمان در یمن، قبل از ظهور امام عصر(علیه السلام) اشاره شده که هدف آن، یاری آن حضرت و زمینه سازی ظهور مبارک ایشان است. در خصوص بررسی سندی و اعتبار حدیثی این دسته از روایات، طبق نقل نویسنده کتاب «عصر ظهور»[1] و بنابر آنچه در روایات مربوط به امام مهدی(علیه السلام) آمده است، سند تعدادی از آنها صحیح [2] و وقوع این قیام حتمی است، و امامان اهل بیت(علیهم السلام) آن را از جمله پنج نشانه قطعی ظهور مهدی موعود(علیه السلام) بر شمرده اند. در برخی از روایت ها پرچم یمانی هدایت بخش ترین پرچم ها یاد شده؛ تا آنجا که بر ضرورت پیوستن و دفاع از آن، بیش از پرچم شرقی ایرانی (به رهبری خراسانی) تأکید شده است. آغاز قیام یمانی مقارن شورش سفیانی ـ اصلی ترین دشمن امام مهدی(علیه السلام) ـ در ماه رجب قبل از ظهور و محلّ آن صنعا، توصیف شده است. در اینجا به روایات مربوط به قیام یمانی و ویژگی های ذکر شده برای آن دقّت می کنیم.
الف) از نشانه های حتمی ظهور:
امام صادق(علیه السلام) در بیانی راجع به حتمی بودن علامت قیام یمانی برای ظهور امام عصر(علیه السلام) فرمودند: «قبل از قیام قائم(علیه السلام) وقوع پنج علامت حتمی است: [خروج] یمانی، سفیانی، صیحه آسمانی، کشته شدن نفس زکیه و فرو رفتن در بیداء»[3]حضرت امام رضا(علیه السلام) نیز در خصوص کسی که ادّعا می کرد، امام زمان(علیه السلام) است، فرمودند: «قبل از ظهور، سفیانی، یمانی، مروانی و شعیب بن صالح خواهند آمد، پس او چگونه چنین ادّعایی می کند؟»[4]
ب) شکننده چشم سفیانی:
در سخنی از امام ششم شیعیان نقل شده است که آن حضرت(علیه السلام) ضمن اشاره به جایگاه قیام یمانی، از او به عنوان شکننده چشم سفیانی ـ دشمن امام مهدی(علیه السلام) ـ یاد می کنند: «سفیانی کجا خواهد بود؟ و حال آنکه هنوز شکننده چشم او از صنعای یمن خروج نکرده است».[5]
ج) هم زمانی با سفیانی و خراسانی:
حضرت رضا(علیه السلام) در سخنی دیگر، حرکت یمانی را هم زمان با شورش سفیانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز بیان می کنند و می فرمایند: «خروج سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز و ترتیب آنها همچون رشته مهره ها پشت سر هم خواهد بود. سختی از هر سو پدید آید، وای بر کسی که با آنها مخالفت و دشمنی کند».[6]
د) هدایت بخش ترین پرچم ها:
در ادامه روایت پیشین، امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «در میان درفش ها (پرچم ها)، هدایت گرتر از درفش یمانی وجود ندارد، چون درفش حق است و شما را به سوی صاحبتان دعوت می کند».[7]
ه) یمانی، پیرو علی(علیه السلام) :
از هشام بن حکم نقل شده است که چون « طالب حق » خروج کرد، به امام صادق(علیه السلام) گفته شد: آیا امیدوارید این شخص یمانی باشد؟ حضرت فرمودند: « خیر، یمانی پیرو علی(علیه السلام) است، در حالی که این شخص از آن حضرت بیزاری می جوید ».[9]نویسنده کتاب « الفجر المقدس و ارهاصات الیوم الموعود »[10] یمانی را از فرزندان زیدبن علی الحسین(علیه السلام) دانسته است.[11]
و) تخلف از او، جایز نیست:
در روایتی که ذکر شد، امام صادق (علیه السلام) در ادامه سخن بیان می فرمایند که، «وقتی یمانی قیام می کند، فروش اسلحه به مردم حرام است. پس به سوی او بشتابید که درفش او درفش هدایت است. بر هیچ مسلمانی سرپیچی از او جایز نیست و اگر کسی چنین کند، اهل آتش است، زیرا او مردم را به حق دعوت می کند».[8]
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه
[1] نک: عصر ظهور، ترجمه مهدی حقّی، ص 149.
[2] سند صحیح، سندی است که تمام راویان آن مورد وثوق اند.
[3] شیخ طوسی، الغیبـه، ص267؛ کمال الدّین صدوق، ص649؛ ارشاد مفید، ج2، ص279؛ طبرسی، إعلام الوری، ص426.
[4] بحارالانوار، ج 52، ص 233.
[5] معجم احادیث الامام المهدی(علیه السلام)، ج3، ص478، به نقل از: شیخ محمّد جواد خراسانی، مهدی منتظر، ص257.
[6] کتاب الغیبـه، نعمانی، ص171؛ بحارالانوار، ج52، ص232؛ إعلام الوری، ص429.
[7] بشاره الاسلام، ص 93 به نقل از: کتاب الغیبـه نعمانی.
[8] همان.
[9] بحارالانوار، ج 52، ص 75.
[10] این کتاب با عنوان «شش ماه پایانی» توسّط انتشارات موعود عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به فارسی برگردانده شده است.
[11] مجتبی الساده، شش ماه پایانی، ترجمه محمود مطهری نیا، ص89.