سوره الرحمن آیات 33 تا 45 – استاد شحات محمد انور
سوره الرحمن آیات 33 تا 45
سوره الرحمن آیات 33 تا 45 با صدای دلنشین و ماندگار استاد محمد شحات انور از قاریان بزرگ قرآن در مصر به مدت 4:35 به همراه متن و ترجمه آیات دانلود فیلم
محتوا سوره الرحمن
سوره الرحمن مجموعهای از نعمتهای خداوند در دنیا و آخرت را برمیشمرد و به عبارتی، این سوره بیانگر صفت رحمانیت خداوند است.[مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج۲۳، ص۹۶.] مطالب مطرحشده در این سوره را میتوان به سه بخش کلی تقسیم کرد:
۱. نعمتهای دنیای: اشاره به برخی نعمتها مثل تعلیم قرآن کریم، آفرینش انسان و جن، آفرینش گیاهان و درختان، آفرینش آسمان، حاکمیت قوانین، آفرینش زمین با ویژگیهایش، خلقت میوهها، خلقت گلها و گیاهان معطر؛ تلاقی دریای شور و شیرین و نعمتهای موجود در دریا (آیات ۱ تا ۳۰).
۲. برپایی قیامت: اشاره به فروپاشی نظامهای دنیایی و برپایی قیامت، ویژگیهایی از قیامت، چگونگى حساب، كيفر و مجازات (آیات ۳۱ تا ۳۰ ).
۳. نعمتهای اُخرَوی: پس از اشارهای کوتاه به عذاب جهنمیان، نعمتهای نیکوکاران شمرده شده است. مهمترین نعمتهای بهشتی که به آنها اشاره شده است: باغها، چشمهها، میوهها، همسران زیبا و باوفا (آیات ۳۱ تا ۷۸).[مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج۲۳، ص۹۱.]
منظور از دو دریا و لؤلؤ و مرجان
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) آمده است منظور از دو دریا در آیه «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ: دو دريا را به گونهاى روان كرد كه با هم برخورد كنند. ميان آن دو، حد فاصلى است كه به هم تجاوز نمیكنند»،[آیه ۱۹ و ۲۰.]
علی(علیه السلام) و فاطمه(علیه السلام) و منظور از لؤلؤ و مرجان در «يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ: از هر دو دريا مرواريد و مرجان برآيد»[آیه ۲۲.]
نیز امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) است.[قمی، تفسیر قمی، ۱۳۶۷ش، ج ۲، ص ۳۴۴.] این تفسیر در آثار مفسران شیعه از جمله مجمع البیان طبرسی و مفسران سنی نظیر تفسیر الدرالمنثور سیوطی آمده است.[طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، آستان قدس رضوی، ج۲۴، ص۷۸؛]